Piše:
Rastko Ivanović
Postoji
jedna slika Paula Klea, koja se zove Anđeo istorije. Prikazuje
anđela, koji izgleda kao dase sprema da se udalji od nečega što upravo
posmatra. Oči su mu širom otvorene, usta razjapljena, a krila raširena. Mora
biti da anđeo istorije tako izgleda. Lice mu je okrenuo prošlosti. Tamo gde se
nama pričinjava čitav niz događaja, on vidi jednu jedinu, strašnu katastrofu, u
kojoj se ruševine množe i gomilaju mu se pred nogama. On bi da zastane, da
probudi mrtve i sastavi ono što je razoreno. Ali iz raja dolazi oluja, koja mu
je razapela krila i koja je toliko jaka da anđeo više ne može da ih sklopi. Ta
ga oluja nezaustavljivo goni u budućnost, kojoj on okreće leđa, dok gomila
ruševina pred njim raste do neba. Ta oluja je ono što mi nazivamo progresom.
Ako
za trenutak ostavimo po strani mesijansku viziju možda ćemo da sagledamo ovog
anđela istorije baš onakvog kako ga Benjamin
opisuje: na razmeđi u prošlosti i budućnosti, uokvirenog modernom slikom. Anđeo
nas ne dotiče neposredno, on gleda ka
nama ali ne u nas; i mada skreće naš pogled sa olujne vizije progresa, ipak nam
ne dozvoljava da se okrenemo unazad. Anđeo niti može ponovo da sastavi
prošlost, niti da u potpunosti prihvati budućnost. Kao što to ne možemo ni mi
sami.
I
zato se stalno iznova susrećemo i s izgubljenom prošlošću i s istom takvom
budućnošću.
To
jest, mi se stalno susrećemo s događajima, koji se nisu odigrali, s trenucima,
koji se, naposletku, nisu ni ostvarili, s obećanjima, koja su ostala
neispunjena, i s svim onim rečima, koje su ostale da plutaju negde na samom
vrhu našeg jezika.
I
sve su to duhovi, kako mog, tako i vaših života.
Duhovi,
koji su, verovatno, svoj najbolji zvučni izraz dobili na albumima, britanskog
elektronskog producenta i performera, Berila.
U pitanju su njegova prva dva albuma, ostvarenja, po imenu, "Burial"
i "Untrue".
Jer,
na njima kao da se susrećemo s duhovima, onoga što je već bilo, onoga što je
moglo da bude, i onoga, što još uvek može da bude. To su, naime, albumi koji se
doimaju kao kakva, deset godina stara, izbledela zastava, na kojoj su otisnuti,
rejverski snovi, nekog klinca, koji su se, u međuvremenu, istopili u sudaru s
nemilosrdnom stvarnošću.
Oni,
konačno, deluju kao obilaženje nekih starih, napuštenih prostora, koje je
nekada, u jednom trenutku, uspeo da karnevalizuje sam rejv, a sad su prepušteni
neumitnom zubu vremena. Barem dok ih neko već ne džentrifikuje.
A do
tada s njih nas vrebaju one, utišane
vazdušne sirene, i sva ona lica, koja plutaju među oblacima, dok na nas,
nemilice reže demoni, nalik na one, koje smo upoznali u samoj, "Džejkobovoj
lestvici košmara".
U
konačnici, moglo bi se reći da je to krik jednog ranjenog grada. Grada, koji je
nepovratno potopljen u nekoj, imaginarnoj katastrofi. Katastrofi, koja se nikad
ne završava. I jedino što nam preostaje jeste pisanje te iste katastrofe.
No,
kako spas vreba, tamo gde nas vreba i opasnost, naši potopljeni gradovi svakog
časa se mogu transformisati i u naše, pobunjene gradove. A onda je sve moguće.
Pa i nada u neku sretniju i lepšu budućnost.
Budućnost,
koja, konačno, neće biti samo sadašnjost, plus, više opcija.
Нема коментара:
Постави коментар