Piše: Rastko Ivanović
Majkl Najman je jedan od najznačajinih autora koji su krajem
prošlog veka reformisali savremenu klasičnu muziku, stvarajući progresivna i
inovativna dela. Pritom, njegova dela ne samo da nisu odbijala publiku koja je
pratila klasičnu muziku, već su privlačila i slušaoce koji su slušali druge
muzičke žanrove kao što su pop i rok. Barijera između klasične i popularne
muzike je srušena, a Najman je kombinacijom najrazličitijih kulturnih elemenata
koji su mu bili dostupni, kao što su muzika Persla i Mocarta, rokenrol
pedesetih godina, sumerski kvazi-feministički tekstovi i slično stvorio
jedinstven i prepoznatljiv eklektični stil.
Pride nije propustio ni da prvi u okvirima savremene umetničke muzike upotrebi reč
minimalizam, a nije propustio ni svakovrsne fluksus avanture.
No, za mnoge Najman je ostao neko ko stvara po uši
uvredljivu muziku, i eklatantan primer, istinskog intelektualnog lopova.
Međutim, kako u muzici, bila ona popularna, ili pak
klasičlna, nema bezgrešnog začeća, svi smo na ovaj ili na onaj način, osuđeni
da se koliko-toliko poigravamo s citatima. Ali samo su neki sposobni da iz
toga, nakraju, iznedre i vipe nego osobeni, lićčni stil. A šta je čovek drugo
ako ne upravo, to. Stil.
Najmanovi duhovni srodnici, u kosmosu, umetničke muzike, Sonja
Lončar i Andrija Pavlović, iz našeg, LP Dua, pored zapaženih rezultata na polju
umetničke, ostvarili su značajne karijere, i na planu popularne muzike. Bilo da
govorimo o Jarbolima, Neočekivanoj sili, sastavu Ola Horhe, ili pratećoj
postavi, benda, Prti Bege, sastavu, Slatki krek.
Otud su oni i neko ko je na najbolji mogući način, mogao da
pibliži Najmanovu muziku, i ovdašnjoj publici, što su upravo i učinili. Na dva
koncerta u velikoj dvorani Kolarčeve zadužbine, u četvrtak i petak, 8. i 9.
juna, 2017. godine.
Na tim koncetima LP Duo, u pratnji Beogradske filharmonije,
učinio je da Najman i njegovo delo zasijaju pred nama, u punomm sjaju. Svirajući
emotivne, ali pritom i tehnički vrlo zahtevne Najmanove kompozicije, iz oskarom, nagrađenog filma, "Klavir", Džejn Kempion, ovoga puta, upriličenih za
sviranaje na dva klavira, oni su nam, na najbolji mogući način, predstavili
zašto je Najmanova muzika, i romantična, i pomalo eklektična, i kad ustreba
pomalo i haotična, ali uvek tako, na prvom mestu, hipnotišuće
melanholična.
No, ono što je za jednog čoveka melanholija, to za nekog drugog, ne predstavlja ništa drugo, nego jedan vitalistički elan, kako to
jednom ptrilikom reče sam Najman.
Jer, istina ionako nikada ne prebiva u ovoj ili u onoj
perspektivi, već upravo u procepu između njih. Ali, ako je emocija već
zajednička svima nama onda sam gotovo siguran da su je svi okupljeni te dve
večeri na Kolarcu, podjednako osetili. I zato za kraj i LP Duu, i Majklu
Najmanu, kao i predivnom orkestru Beogradske filharmonije, možemo reći
samo jedno, veliko hvala!
Нема коментара:
Постави коментар