четвртак, 02. март 2017.

MAD-VERTISING


Piše: Rastko Ivanović

U Frankenhajmerovim "Sekundama", glavni lik, Artur Hamilton, želi da bude ponovo mlad, želi da se ponovo rodi. Kompanija koja organizuje njegovu slučajnu smrt, stvara novi život za njega. Ali, kad otkrije da je njegov novi život, kao Tonija Vilsona, "kreacija", da su svi njegovi novi prijatelji ili zaposlenici kompanije ili ponovo rođeni baš kao i on, on odlučuje da se vrati svom starom životu. Ali, nazad, u ovom slučaju, ne postoji. Na hirurškom stolu, on shvata da je on sada taj novi leš, koji će lažirati nečiju novu smrt. Artur Hamilton strada, jer je počinio hibris. Jer je poverovao u mogučnost svog novog rođenja. Tako Artur Hamilton skončava kao žrtva svoje, vlastite želje.

Ne vidimo li ovde izvesnu sličnost između Artura Hamiltona i Dona Drejpera, junaka popularne TV serije "Med Men". Jer na kraju iste, i Drejper se uputio u potragu za "svetim gralom" svog novog identiteta. Međutim, on shvata da se sve vreme nalazio u potrazi za revitalizacijon onog starog. A to je identitet uspešnog advertajzera. 

Na samom kraju serije, u njenoj poslednjoj epizodi, Drejper smišlja dobitnu formulu za novu reklamu o koka koli. I tako i biva izlečen. A nije li sama koka kola isprva i funkcionisala kao lek?

Utoliko je jedina, ali veoma bitna razlika između Hamiltona i Drejpera, u tome, što je ovaj potonji, oduvek bio dovoljno veliki cinik da je na vreme uočio da ne postoji drugi identitet osim ovog nju ejdžerskog i da ne postoji druga ideologija, danas, izuzev ove ciničke. Jer, u našem svetu, u kome je sve od glasačkog listića pa do mikrotalasne pećnice komodifikovano, samo jedno može biti "prava stvar". A to je, naravno, koka kola. I zato je najvažnije pitanje našeg vremena, da li se smisao naših života nalazi u spiritualizmu ili pak u kapitalizmu, i ima li, uopšte, bilo kakve razlike između toga dvoga?






Нема коментара:

Постави коментар