субота, 25. март 2017.

BFI 2017: BALLET BC




Piše: Rastko Ivanović

Ples je pre svega slika kojoj je oduzet svaki duh težine. Ali, istovremeno, on je uvek i novo otpočinjanje, zato što predstavlja pokret koji se pleše tako kao da svaki put iznalazi svoj novi početak. On je, naravno, i igra, jer je uvek oslobođen svake društvene mimike, svake ozbiljnosti. Ili, naprosto, svake doličnosti. On je kao točak koji se kreće sam od sebe. Sušta suprotnost čvrstini i svakom vidu poslušnosti. Ona ptica, koja se oslobađa unutar našeg tela, kako je to pomalo romantično Niče govorio.

Ali u našem savremenom diskursu koji naseljava više tela, nego što ih je bilo na bojnim poljima Vaterloa, za malo koje se zaista može reći da je slobodno. Jer, ako je "mesto što naše nije", sam naš svet, onda i naše telo ne pripada nekakvom našem idealno konstruisanom jastvu, već upravo tom istom svetu. Svetu, uhvaćenom u zamku promiskuiteta svih mreža i svih znakova. U takvom svetu, telo je otuđeno od sebe samog. Kao što to vidimo u komadu, baleta Britanske Kolumbije, "Usamljeni eho", koji smo videli na otvaranju 14. izdanja Beogradskog festivala igre.

"Usamljeni eho" je ples na temu gubitka. Predivna plesna meditacija ne temu usamljenosti i granicama komunikacije i zajedništva u jednom svetu, u kome je ekstaza komunikacije, odavno, zamenila komunikaciju samu. U njemu, kao da je svaki pokret prethodno morao da prođe i kroz nekoliko medija i kroz nekoliko vremenskih zona, pre nego što bi, zaista, mogao da otpočne. Na kraju, praćen taktovima Bramsove sonate, pojedinac nema gde da ode do sve dublje i dublje u sneg.

Za razliku od ove suptilne skaske, komad "Bil" je snažno visceralno iskustvo. Komad u kome telo misli dok se kreće. Sam komad se razvija tako, da nas sve više i više uvodi u stanje transa, delujući kao mantra, koja otvara kapije kolektivno nesvesnog. Naposletku, telo gubi svoje rodno određenje dok se kreće scenom, u matematičkim a opet tako organskim sekvencama. Scena se pretvara u baštu života i smrti,  telo pulsira njom, dajući zemlji novo ime, što je jedna od odlika, svakog vrhunskog plesa.

Нема коментара:

Постави коментар