Piše Rastko Ivanović
Hoćeš li da pokušamo da sastavimo jednu istoriju?
Vrlo rado, samo koju?
Doista, koju?
Gustav Flober, Buvar i Pekiše
U vremenu, koje
odlikuje nasumični svežderački istoricizam, koji očajnički nastoji da se
prisvoji prošlost, koje ni nema, sama je prošlost, ta koja nam je postala
jednako neizvesna kao i budućnost. Ono što nam je preostalo jeste sadašnjost,
koja se neprekidno samoreprodukuje, ne vodeći više bilo kuda niti bilo gde, a
ponajmanje u neku obećanu budućnost. U vreme sovjetske Rusije jedan od
najpopularnijih slogana glasio je "Vreme, napred!" Dva sovjetska romanopisca Iljf i Petrov našalili su se sa ovom parolom, poručivši, "Drugovi, spavajte brže". I
zaista, činilo se da je tada neko mogao da zaspi u prošlosti da prespava
ovu našu sadašnjost i da se probudi tek u budućnosti, kada se dostigne najveća
moguća tačka progresa. Ali, danas u vremenu, koje pati od hronične
neuhranjenosti produktivne imaginacije to više nije moguće. Ostala je samo
sadašnjost plus više opcija. Ali, šta onda, danas, znači biti savremen? Šta
znači biti istinski drug vremena, kako se to pita Boris Grojs.
Odgovor na ovo pitanje, posmatran iz jedne ničeanske
perspektive glasio bi da je savremen onaj, ko je barem malo decentiran u odnosu
na vlastito vrme. Da je to onaj ko ne koincidira u potpunosti sa svojim
vlastitim vremenom, i koji ne pristaje na sve zahteve, koje mu njegovo vreme
ispostavlja. To bi bio onaj, kako napominje italijanski filozof Đorđo
Agamben, koji upire pogled u vlastito vreme, kako bi u njemu ugledao ne svetlo,
već mrak. To je onaj koji svoje pero umače u samu tminu vlastitog vremena. Onaj
koji bez straha gleda u utrobu svoga veka-zveri. I onaj, koji je kao u
Mandeljštamovoj pesmi "Vek", spreman da polomi kičmu vremena, kako bi u njegovim
frakturama u njegovim naprslinama pokušao da ugleda tragove svetlosti. Svetosti,
koja se ma koliko bila usmerena prema nama uvek od nas beskonačno udaljava.
Te tragove svetlosti, zarobljene u tmini vremena, kojem su
pripadali sledili su i mnogi autori okupljeni na izložbi "Sekvence", kojom je
otvoren obnovljeni Muzej savremene umetnosti, nakon desetogodišnje
rekonstrukcije. U pitanju je izložba lutajućih, polifonih narativa koja ne
pristaje na totalizijuće diskurse “mandatne istorije umetnosti“ već kao da
plete jednu blago fiktivnu istoriju, koja raskrčava dalji put u nemoguće. Odnosno,
u vreme nakon proživljenog kraja istorije kada se čini da smo osuđeni na
ponovno odigravanje svih mogučih i svih zamislivih retro-scenarija, ali i u
vremr, u kojem moramo da shvatimo da je novo jednom bilo moguće, i da će ono,
možda to ponovo i biti.
Foto: Nemanja Knežević
Нема коментара:
Постави коментар