Ili
u kojim sve oblicima susrećemo nostalgiju u savremenom životu?
Piše: Rastko Ivanović
Pesma Lane Del Rej “Video Games“ predstavlja nostalgiju kao kulturalni simptom današnjice u svom najčistijem vidu. Tako je i spot za ovu pesmu obojen postmodernom retro nostalgijom i bolnom čežnjom za crno-belom slikom nekakve „autentične“ prošlosti. Ali to, ipak, nije uobičajena postmoderna nostalgija. Ona koja podrazumeva istorijski amnezičnu aproprijaciju modnog šika proteklih epoha u cilju slavljenja sadašnjosti koja se ne seća šta je bilo pre nje. Znate ono, nije bitno odakle je i kako šta došlo dokle god zabava traje. Razlika je u tome što Del Rejova u spotu ne deluje preterano veselo. Naprotiv, čini se da Lana Del Rej precizno hvata trenutak kada je nostalgija mutirala od bezbolnog simptoma u punokrvno oboljenje. A nostalgija je u početku i bila bolest...
NOSTALGIJA NEKADA- Na samom početku, u paragrafu 4, svoje doktorske teze (Nostalgia oder Heimvehe), odbranjene 22.
juna 1688. na Medicinskom fakultetu Univerziteta u Bazelu, Johanes Hofer
opisuje tešku povredu i agoniju jedne devojke, sluškinje iz okoline Bazela.
Posle pada sa visine, ona nekoliko dana leži nepomična i bez svesti, da bi
posle upotrebe različitih lekova i hirurgije, u improvizovanoj bolnici, ona
lagano došla k sebi. Probudivši se i ugledavši nepoznate žene koje su neprestano brinule o njoj, nju najednom
obuzima nostalgija, kaže Hofer, te ona odbija hranu i na sva pitanja odgovara
identično: „Hoću kući, hoću
kući“. Pošto su roditelji na kraju dozvolili da se ona, raslabljena, vrati
svome domu, njeno stanje se u roku od nekoliko dana naglo popravilo i to bez
ikakve pomoći lekova. Ovaj slučaj, kao i slučaj mladog studenta, iz
dobrostojeće porodice izložen u istom paragrafu, koji dolazi na studije u Bazel
i teško se razboljeva, pomažu Hoferu da konstruiše svoj argument o pojavi jedne
potpuno nove i čudne bolesti.
Naime, iz ovih
i sličnih slučajeva Hofer je izneo vrlo uznemirujuću dijagnozu nostalgije. On
piše kako možemo posumnjati na rađanje nostalgije kod mladeži koja „često luta
naokolo tužnog raspoloženja, koja prezire strane običaje, koju obuzima
nelagodna i strana konverzacija i koji neprestano ukazuju na blagodeti domovine
i stavljaju ih na prvo mesto iznad svih drugih stranih stvari“. Ukratko, nisu
li simptomi imanentni nostalgiji za Hofera ono što bismo danas mogli nazvati
nacionalizmom? Drugim rečima, Hofer je naturalizovao nacionalizam kao fiziološko stanje,
nedvosmisleno suprotstavljajući zdravlje doma i nacije sklonosti migraciji i
translokaciji. Od tog perioda ovo izjednačavanje imalo je dalekosežne posledice
za evropski nacionalizam sve do današnjeg dana.
Setimo se samo
kako je postojanje dve Nemačke stvorilo skalu na kojoj su se mogli izmeriti i
podeliti nivoi nemstva. Po psihijatru Hansu-Hoakimu Mazu takva podela je od
samih početaka pružila mogućnost potiskivanja krivice i stvaranje novih
„spoljnih neprijatelja“: „Uspeli smo odbaciti
Jevreje kao zajedničkog neprijatelja, barem formalno – novi neprijatelji spolja
sada su bili boljševici i komunisti s jedne, a kapitalisti, komunisti,
revanšisti i nacisti s druge strane”, kaže Maz.
Nakon 1990. postoji, kao što znamo, samo
jedna Nemačka, jedna istorija i jedno breme. Ali, podela na Istok i Zapad
ostala je i dalje vrlo snažna uporišna tačka društvene uobrazilje, ostatak
politike sećanja i identiteta još iz vremena Hladnog rata. O tome govori i
jedan vic s početka devedesetih: „Čovek iz Istočne Nemačke kaže čoveku iz Zapadne Nemačke: Mi smo jedan
narod, na šta mu ovaj odgovara, „I mi isto“.
Prosto i
jednostavno rečeno, gotovo sva društva zagovaraju „svetle tradicije“ i
„povratak na staro“. Ognjišta, gusle, idilična priroda, starovremenski odnos
između polova pretpostavljaju se promeni sveta, granica, ukusa i ponašanja. Ne
svedoči li o ovoj „ukorenjenosti svojega na svome“ i novovekovna srpska
kulturna produkcija?
Zato se, danas, kada je „istorija ubrzala
ritam i pokazala zube“ suočavamo sa mnoštvom različitih nostalgičnih diskursa i
produkcija. Pored restaurativne arkadijske nostalgije kod tradicionalista i
nacionalista, poslednjih godina se učestalo susrećemo i sa jugonostalgijom.
Tako u novinama svakog dana čitamo da su se neke od zvezda jugoslovenske
pop-rok scene opet okupile i krenule na još jednu poslednju turneju, u muzejima
gledamo izložbe posvećene Maršalu (Efekat Tito: Harizma kao politička legitimacija, Titove Nove godine,
Tito Foto), u kiber
prostoru vidimo osnivanje još jedne virtuelne Jugoslavije i još jedno društvo
sa Titovim imenom, dok se u pozorištima postavljaju jugonostalgični komadi (Rođeni u YU, Zbogom SFRJ), na televiziji
emituju sadržaji iz jugo-sfere (serije Robna
kuća na RTS-u i SFRJ za početnike
na B92), a u bioskopima prikazuju isti takvi filmovi (Plavi voz). Nostalgija za pokojnom državom na taj način je postala
jedan od kodova kulturne i političke komunikacije na ovim prostorima. Time se
ispostavlja ono što je već odavno poznato - da nostalgija nije bolest.
Ona to jeste
prvo bila, ali je zahvaljujući svojoj protejskoj prirodi nostalgija postala
osećaj, zatim stanje ili raspoloženje duše kod Jaspersa, i na kraju jezički ili
diskurzivni proizvod. A kao i svaki drugi diskurzivni proizvod nostalgija je
ideološki narativ i podleže svim temeljnim ideološkim metodama konstrukcije
narativa, kao što su selekcionisanje, binarizovanje, polarizovanje i
antagonizovanje. Zato je sasvim jasno da iz nostalgičnih bajki nećemo ništa
praktično saznati o prošlosti. Naprotiv. Nostalgija u stvari više govore o tome
šta sada ne valja nego o tome kako je sve nekad bilo lepo, ona više kazuje o
izgubljenuim nadama i izneverenim tranzicijskim obećanjima nego o nekadašnjoj
stvarnosti.
Jer, svet prošlosti nikad nije toliko savršen kao u
nostalgiji. Uostalom, nije li nam još Kant u svojoj Antropologiji predočio kako mu je neki iskusni general pričao o
nostalgiji Švajcaraca koji kada su se konačno vratilli u svoje uglavnom
siromašne predele, u svoju otadžbinu, tamo ipak nisu nikada pronašli vreme
svoga detinjstva. Otud je nostalgija uvek bila čista fikcija i isključivo
simptom postojanja neke sasvim druge bolesti. Ali, nije li fikcija upravo ono
što strukturiše realnost?
NOSTALGIJA BUDUĆNOSTI - Ako je tako, onda je nekada nostalgija bila simptom koji ukazuje na obeštećenje za ono što uskraćuje realnost, dok je danas nostalgija beg od viška zadovoljstava. A gde je višak zadovoljstava tu je i manjak smisla.
U našem svetu
koji je rekao zbogom Lenjinu da bi poželeo zdravo Ronaldu Mekdonaldu na dnevnom
redu više nije revolucija, nju su smenile sporadične subverzije. Klasna
politika se potčinjava politici identiteta. Sistem se ne moše zbaciti, ali se
makar moše dekonstruisati. Pošto politička nada ne postoji u srcu kapitalizma,
čiji se proletarijat pokupio i otišao, ne ostavivši adresu na koju treba
prosleđivati poštu, postmoderni pogled se opčinjeno okrenuo slavljenju
nepostojanosti, dinamičnosti i permanentne nestabilnosti. Sve je suviše klizavo
da bi se precizno odredilo. Međutim, mogli bi se setiti da promene i dinamizam,
pluralnost, hibridnost i nedovršenost, sami po sebi, nemaju nišeg pozitivnog.
Jer, ako je to nekada predstavljalo alternativu sistemu danas je postalo njegov
neodvojivi deo. Ne postoji režim koji je više od poznog kapitalizma zaljubljen
u višestrukosti i dinamiku. Primer ove iznurenosti usled gubitka smisla vidimo
u spotu Lane Del Rej “Video Games“ u vidu glumice Paz De La Huerta koja je zapanjujuće
pijana, na kolenima kao alegorija sveta čiji su najbolji dani nekako iza njega.
Stoga, Lana
Del Rej (kao konstrukt, kao znak koji ukazuje na druge znake) hvata trenutak
kada je nostalgija mutirala od bezbolnog simptoma i postala ponovo punokrvno
oboljenje.
U tom smislu, rečima
Valtera Benjamina nostalgija je i pored svih manjkavosti revolucionarna sila.
Sila koja nas sprečava da zakoračimo u njen antonim - praznu, amnezijom
zbrisanu budućnost. Prošlost čuva vitalne resurse za obnovu budućnosti. A znamo
da niko nije želeo da iskoreni prošlost više nego nacisti. Zato kada smo
nostalgični „naše Ja postaje zaokruženo i celovito: zna gde je bilo, gde je sad i gde želi da
bude“.
Nekima će sve
ovo zazvučati kao isprazna nada. Ali, nije li Pandora na dnu ćupa posle svih
zala pronašla i nadu? A od nade sve počinje. Pa, i prevrati i
revolucije.
(februar 2012.)
(februar 2012.)
Нема коментара:
Постави коментар