Piše: Rastko Ivanović
Moj je utisak da svi koji su uspeli morali su da odu iz ove sredine, jer nisu dobili podršku koja im je potrebna. A najveća tragedija je da ima toliko talentovanih ljudi koji ne mogu da se razviju. Što se tiče mog dela, mogu samo da kažem da ne postoji ni jedna publikacija na našem jeziku koja govori o mom tridesetpetogodišnjem opusu. Niko se nije potrudio da prevede neku od mojih knjiga i objavi je na srpskom. Ja sada imam šezdeset godina i nikad nisam imala retrospektivu u svojoj zemlji.
Moj je utisak da svi koji su uspeli morali su da odu iz ove sredine, jer nisu dobili podršku koja im je potrebna. A najveća tragedija je da ima toliko talentovanih ljudi koji ne mogu da se razviju. Što se tiče mog dela, mogu samo da kažem da ne postoji ni jedna publikacija na našem jeziku koja govori o mom tridesetpetogodišnjem opusu. Niko se nije potrudio da prevede neku od mojih knjiga i objavi je na srpskom. Ja sada imam šezdeset godina i nikad nisam imala retrospektivu u svojoj zemlji.
Vreme, br. 830. 30. novembar 2006.
Trinaest godina od ove izjave Marine Abramović stvari su se
promenile. Objavljeno je nekoliko publikacija i doktorskih disertacija o njenom
stvaralaštvu, a konačno je priređena i velika retrospektivna izložba „Čistač“ u
Muzeju savremene umetnosti u Beogradu, u trajanju od 21. septembra 2019. do 20.
januara 2020. godine.
Prilično nalik devojčici u potrazi za roditeljskim
odobravanjem, umetnica ima izrazito komplikovan odnos sa svojom domovinom.
Otuda se njena izložba „Čistač“ doživljava kao prelomna na mnogo načina.
Izložba je koncipirana hronološki, počevši od ranih
intervencija, fotografija, zvučnih i video radova nastalih početkom 70-ih
godina 20. veka u Beogradu. Obuhvaćeni su i video-zapisi i performansi nastali
sa Ulajem.
Predstavljeni su i radovi iz 90-ih godina, kada je Marina
Abramović nastavila samostalnu karijeru. Između ostalog, „Balkan barok“, koji
je 1997. na Bijenalu u Veneciji nagrađen Zlatnim lavom. Takođe je predstavljena
i instalacija „Kuća sa pogledom na okean“, kao i čuveni performans „Umetnik je
prisutan“.
Svoje prve performanse Marina Abramović je izvela početkom 70-ih godina proteklog veka, u prostoru Studentskog kulturnog centra.
Marina Abramović je rođena u Beogradu 1946. godine. Krajem 60-ih diplomirala je na Akademiji likovnih umetnosti u Beogradu. A posle-diplomske studije pohađala je u radionici Krste Hegedušića u Zagrebu.
Marina Abramović je rođena u Beogradu 1946. godine. Krajem 60-ih diplomirala je na Akademiji likovnih umetnosti u Beogradu. A posle-diplomske studije pohađala je u radionici Krste Hegedušića u Zagrebu.
Zajedno sa nekoliko mladih beogradskih umetnika okupljenih
oko beogradskog Studentskog kulturnog centra, početkom sedamdesetih počinje da
radi performanse, filmske i video radove u duhu nove umetničke prakse.
Od tog vremena, performans postaje njena glavna izražajna
forma, a vlastito telo osnovni umetnički materijal.
Godine 1975. odlazi u Amsterdam gde upoznaje holandskog
umetnika Ulaja s kojim živi i radi do 1988. Mnogi zajednički radovi proistekli
su iz višemesečnih putovanja, između ostalih po australijskoj pustinji, Sahari,
Gobiju, Kini.
Marina Abramović je izlagala u gotovo svim značajnim
svetskim muzejima, gde se njeni radovi nalaze i u stalnim postavkama. Profesor
je na više Akademija širom sveta, dobitnik je mnogih prestižnih nagrada, živela
je u Amsterdamu, dok trenutno živi i radi u Njujorku.
Izložba „Čistač“ pruža istorijski pogled na to šta performans
jeste i šta može biti i kako performans može biti prisutan u muzeju. A kao umetnička forma, sam performans je prešao dug i vijugav put do zvezdanih, muzejskih visina. Uostalom, prisetimo se kako je to bilo nekada...
Nekada se, naime, tvrdilo kako remek-dela nastaju isključivo
u osami, u tišini slikarskog ateljea, koju remeti samo povremena škripa četke
po platnu u sumornoj atmosferi nemaštine. Ili, remek-dela nastaju u malenoj
sobici potkrovlja gde su već i golubovi navikli na kašalj promrzlog stanara i
miris terpentina. (Van Gog je, recimo, ustupio svoje remek-delo „Veče u Arlu“
za seosku večeru, što će reći za nekih 120 dinara).
Tako će intimna, romantična matrica koja prati remek dela
ostati u istoriji kulture kao ilustracija užasnog statusa umetnika nakon
izbacivanja sa dvora i njegovog trnovitog puta do tržišne kulture, a nekada i do slobode. A pripadnci nove
umetničke prakse – konceptualizma, posebno umetnici koji se bave performansom,
dokazali su da remek-dela nastaju javno pred očima publike, često u trenucima
zajedničkog oslobađanja energije.
Čina, o kojem toliko priča, upravo Marina Abramović. A čitava ova promena paradigme od likovnog izraza ka rezervoaru konceptuale počela je da se kuva početkom sedamdesetih, kada na ruševinama "superiornog,
normativnog, autonomnog, kartezijanskog subjekta" koji iščezava kao što na obali
mora iščezavaju sprudovi peska na sceni istorije stupaju nove društvene snage,
zajednice „neklasifikovanih“, društveno marginalizovanih.
Telo, kako to govori Elizabet Gros a kako vidimo na primeru
Abramovićeve uvek nastoji da prestupi onaj okvir koji pokušava da ga obuhvati.
Tih godina, život i umetnost postaju žestoki juriš tela na Zakon i na Istinu. Bilo
je to vreme, kada je veliko pleme mladih od San Franciska do Praga i Beograda
zatreperilo istim revolucionarnim žarom. Bilo je to vreme kada se desila nagla,
iznenadna kristalizacija različitih procesa u okviru supkulture mladih u
žestoki bekosmpromisni bunt. Na ulicama Pariza, Londona, Njujorka, pod
podvožnjacima Beograda, desio se otvoreni žestoki sukob između dva sveta: sveta
„mladosti, iskrenosti, nevinosti i poštenja“ i filistarskog,
plutokratsko-birokratskog sveta sredovečnih. Na kraju se sve te '68. završilo
Titovim Kozaračkim kolom i paljenjem partijske knjižice Marine Abramović.
Grupa mladih umetnika svoj rezervat pronašla je u okvirima
Studentskog kulturnog centra.
Tu su se izrodili i najčuveniji performansi Marine Abramović
iz njene beogradske faze s kojima se i upoznajemo nakom što prođemo kroz zvučnu
instalaciju „Puščana paljba“ iz 1972. godine, pravljenu za MSU, na istom ovom
mestu, na kojem je organizovana velika retrospektivna izložba „Čistač“.
Sama ideja čišćenja, to jest, purifikacije, jedna je od
konstanti njene celokupne umetničke prakse. Kako zapaža Svetlana Racanović, “Pro-čišćenje
tijela, živog tijela različitim tjelesnim i duhovnim praksama (nazovimo ih:
tehnike staranja o sebi) a kasnije čak, čišćenje mrtvog tijela, odnosno,
kostiju, značilo je uklanjanje „ovozemaljskih“, propadljivih s-tvari, teških
slojeva istorijskih, društvenih, kulturnih upisa, bioloških ograničavanja i
uslovljavanja, vrijednosnih konstrukcija prošlosti, odnosno, značilo je
raščišćavanje prostora za vraćanje u aktivni, produktivni, kreativni život.
A taj proces čišćenja počeo je sa umetnicinim ranim ulaskom u slikarstvo. Izložba nas upoznaje i sa tim ranim autorkinim periodom.
Slikarski radovi nastali 1970. reflektuju njenu opčinjenost
oblacima i nose naziv „Oblak i njegova senka“. Iste godine i pod istim nazivom,
na izložbi „Drangularijum“ u Beogradu, Abramović izlaže rad sačinjen od dve
polovine ljuske kikirikija, jedne prazne, druge sa dva zrna, zabodene čiodom
direktno za zid. Ovo je vrsta „slike-objekta“ koja/koji tvori senku: „čim sam
primetila malu senku na zidu shvatila sam da je dvodimenzionalna umetnost stvar
prošlosti za mene“.
A centar autorkinog sveta postaje njeno telo. Ona ga koristi kao subjekat, objekat,
metaforu, materijal, instrument.
Čuveni Ritam performansi iz 1973. i 1974. (10, 0, 2, 4, 5) i
Freeing the Body, Freeing the Voice, Freeing the Memory iz 1975, Lips of
Thomas, 1975 i Art must be Beautiful, Artist must be Beautiful, 1975. pripadaju
klasičnim performativnim praksama 70-ih, autodestruktivnim činovima
umetnikaperformera kao žestokim, bespoštednim napadima na sopstvene
psihofizičke granice („Koristiću performans da pomerim moje mentalne i fizičke granice
izvan stanja svesnosti“) i time na gustu mrežu socijalnih (i kulturnih)
konvencija, pravila, zabrana, mehanizama disciplinovanja kojima se upravo
uspostavljaju i osiguravaju te granice tela, omogućava njihovo držanje pod
kontrolom („Celi moj rad u Jugoslaviji bio je pobuna protiv porodičnih
struktura, socijalnih struktura i samog art sistema… ja sam pokušavala da
prevaziđem ove granice“). U ovim performansima, društveno konstruisano telo
postaje sebi samom telo egzekucije.
U trosatnom performansu Freeing the Voice (1975) umetnica
leži na podu, glave zabačene unazad i vrišti dok ne izgubi glas. U Freeing the
Memory (1975) umetnica sedi na stolici glave zabačene unazad i neprekidno
izgovara reči koje joj i kako joj padnu na pamet do trenutka kada joj reči više
„nema reči“ čime se performans okončava. U Freeing the Body (1975), umetnica,
naga, igra 8 sati uz zvuke afričkih bubnjeva dok ne padne od iznemoglosti. Ovi
performansi znače/jesu oslobađanje moćnih, potisnutih sila u posedu tela koje
izmiču disciplinujućoj moći racionalnog, kontroli socijalnih normi,
kodifikovanih pravila ponašanja, statusa „normalnosti“, kulture sećanja,
kompleksa Znanja i struktura Moći (kako kaže umetnica, „to je bio način da
isterujem demone“).
Kako vidimo u jednom od video-zapisa, na prvom spratu Muzeja, u Ritmu 4 (1974), Abramović, naga, polako prilazi velikom
ventilatoru u stanju maksimalne radne aktivnosti, izlaže se snažnom udaru
toplog vazduha čije udisanje izaziva u jednom trenutku njen gubitak svesti.
Publika posmatra performans preko ekrana i registruje samo deo „scene“: kamera
je fokusirana samo na lice umetnice i kako se ne vidi izvor sile koja na nju
utiče, ima se utisak da je ono zaronjeno u vodu. Takođe, ni gubitak svesti umetnice
nije vidljiv, „čitljiv“ za posmatrača. Naime, uspravnost tela (p)održana je
snagom vazdušnog strujanja: „Od trenutka kada sam izgubila svest, performans je
trajao još 3 minuta tokom kojih publika nije bila svesna mog stanja. Uspela sam
da u performansu koristim moje telo i u stanju svesnosti i izvan njega bez
ikakvih smetnji“. Prema Frejzeru Vordu (Frazer Ward), u pitanju je
manipulativni momenat rada: umetnica onemogućava posmatrača da tačno vidi, da
zna što se dešava telu koje posmatra preko ekrana, odnosno, Vord smatra da
umetnica postaje „čudno indiferentna“ prema posmatraču.
U Ritmu 2 (1974) Abramović je uzimala lekove namenjene
medicinskom tretmanu šizofrenije i akutne katatonije čiji je efekat, u
performansu, bio gubitak kontrole nad sopstvenim telom i gubitak svesnosti
(„Moji mišići su se silovito grčili i konačno sam izgubila kontrolu“; „Osećala
sam hladnoću, onda sam izgubila osećaj svesnosti zaboravljajući ko sam i gde
sam“). Medikamenti koje Abramović je koristila kao i psihički poremećaji kojima
se oni tretiraju normirani su unutar sistema društvenog nadziranja i kontrole
(izolovanja, pacifikovanja, neutralisanja) pojava ili ponašanja koja „iskaču“
iz normalnosti, koja ugrožavaju zdravlje socijalnog tela, koja, da se pozovemo
na Meri Daglas (Mary Douglas), unose u njega nered ili prljanje, „ogrješenje o
poredak“. Ukoliko Ritam 2 interpretiramo iz ovakvog teorijskog diskursa i iz
samog „duha vremena“ u kome je izveden, „nezakonitost“, neregularnost
korišćenja medikamenata od strane zdravog tela (umetnice) mogao bi se tumačiti
kao pokušaj opstruiranja ili pervertiranja tih oficijelnih, institucionalizovanih
metoda, instrumenata Moći, kojima se tela odmetnuta od kontole (razuma) žele
prevesti u normalnost, u društveno prihvatljivo. Čak bi se povodom ovog rada
moglo otići i dalje pa govoriti o pokušaju da se izolovanim, izvan poretka
pojedinicima i ponašanjima da „pravo na javnost“, da se njihova drugost ili
drugojačijost afirmiše, percipira kao „otpuštanje flukseva ispod društvenih
kodova koji pokušavaju da ih kanalizuju ili blokiraju“, da se u njima vidi
„živa mašina jednog mrtvog rada“. Izvođenjem ovog performansa u galerijskom
prostoru, rad dobija i karakter eksplicitnog i ekscesnog umetničkog stejtmenta
koji koliko targetira opštu društvenost toliko i sistem umetnosti
radikalizacijom zahteva tela, kao „odmetnutih“ i „neposlušnih“ za priznavanjem njihove
aktivne uloge u produkciji i (re)definiciji društveno i umetnički relevantnih
pozicija i procesa.
Regularne funkcije korišćenih medikamenata: držanje pod
kontrolom, urazumljivanje individua, neutrališu se i preokreću u opozitnu
vrednost: oslobađanje tela od racionalne kontrole, od institucionalne
regulacije i kvalifikacije normalnosti. Dakle, lekovi su ovde upotrebljeni kao
instrument za stvaranje efekta obrnute slike, da „zdravo“ i „bolesno“,
kontrolisano i „divlje“, „normalno“ i „opasno“, te spoljašnje (telesno) i
unutarnje (psihičko) zamene mesta. Njima se „bez cenzure“ vizualizuje, iznosi
na površinu tela, ono što je unutar njega, odmetnute sile koje „dižu na uzbunu“
mehanizme i metode civilizovanja tela.
Ritam 5 (1974) izveden je u u spoljašnjem, javnom prostoru u
dvorištu Studentskog kulturnog centra u Beogradu postavljanjem drvene
konstrukcije u obliku petokrake. Konstrukcija, ispunjena piljevinom i
natopljena sa 100 litara benzina, zapaljena je i postala centar kruženja
umetnice. Umetnica je najpre hodala oko „zvezdane“ vatre, potom sekla kosu i
bacala je u vatru i isto ponavljala sa odsečenim noktima na rukama i nogama da
bi konačno sama legla unutar zvezde i ostala sve dok je onesvešćenu, zbog
nedostatka kiseonika koji je apsorbovala vatra, nisu izbavili prisebni svedoci
perfomansa.
„Kada je u noći 20. aprila 1974., Marina Abramović kročila u
goruću petokraku... ona je stupila u polje ukrštanja umjetnosti i politike,
konceptualne umjetnosti i ideologije na način jedinstven u Jugoslaviji poslije
1968“, tvdi Branislav Jakovljević. Ovaj performans izveden u Beogradu 1974.
jasno je dovođen u vezu sa konkretnim društveno-političkim kontekstom u kome je
nastao: smatran je vrstom mazohističkog bunta protiv komunističkog režima bivše
Jugoslavije čija je nestabilnost i represivnost
upravo tih ranih 70-ih postala manifestna. Crvena, „plamena“ petokraka
je upravo bila simbol komunističke države u kojoj je Abramović rođena i
započela svoju umetničku karijeru i gde je, konačno, i izvela ovaj performans.
„Ja sam bila veoma ponosna što sam komunista… To je bilo pre 1968. a 1968. bile
su velike demonstracije u Beogradu.... Ako on [Tito] ne bude prihvatio zahteve
koje smo mu postavili, mi ćemo ostati na barikadama ili ući u rat. Bila sam
spremna da umrem za te ideje. Imala sam tu vrstu jakih strasti… od 13
postavljenih zahteva, on je prihvatio samo četiri totalno nebitne stvari...
Bila sam toliko svime zgađena da sam zapalila svoju partijsku člansku kartu i
odlučila da nikada više neću biti komunista“. Izvođenje tzv. mazohističkih
performansa u Americi 70-ih u okolnostima rata u Vijetnamu, Keti O'Del (Kathy
O'Dell) dovodi u vezu sa rastućom protivurečnošću između onoga što je bilo
činjenično stanje stvari i onoga što su centri moći predstavljali kao takvo
stanje, između onoga što se misli i onoga što se kaže. To je dovelo do osipanja
poverenja u pretpostavljeni dogovorni i ugovorni odnos između države i građana.
Takođe, kako napominje Erika Fišer-Lihte, petokraka
implicira različite ne samo političke već i religiozne, mitološke i kulturne
konotacije. Sama umetnica kaže da je „petokraka simbol komunizma, represivna
sile pod kojom je odrasla i od koje je želela da pobegne – ali da je i mnogo
drugih stvari: pentagram, znak obožavan u mnogim drevnim religijama i
kultovima, forma koja poseduje ogromnu simboličku snagu“.
Vatra, materija ili sila očišćenja, preporoda i prosvetljenja,
u ovom perfomansu je napućivala na preobraćenje od čoveka-žrtve razapete na
„oltaru istorije“ do bukvalno vatrom „kaljenog“ novog čoveka. Tek padom idola i
simbola, na istorijsku (i umetničku) scenu stupa živo, pročišćeno, osnaženo
telo (umetnika).
Ritam 10 (1973)
jeste, hronološki, prvi perfomans koji Abramović izvodi u svojoj gotovo pet
decenija dugoj karijeri umetnice perfomans arta. Abramović ovde koristi 20
noževa različitih oblika i veličina i 2 magnetofona. Igra, navodno, rusku igru ciljajući
noževima između raširenih prstiju, u praznine, postupno povećavajući brzinu
udara noža i povremeno se ranjavajući, praveći posekotine na prstima. Kad god
bi sebi zadala bol, ranu, menjala bi nož. Zvuk celog procesa upotrebe/udara
svih 20 noževa Abramović snima na prvom magnetofonu, potom vraća magnetofon na
početak i skoncentrisano preslušava tonski, zvučni zapis prvog dela
performansa. Potom ponavlja isti postupak uzimajući noževe istim redom,
pokušavajući da sledi isti ritam, da identično ponovi udarce, da sebe rani na
istim mestima. I ovo izvođenje, takođe, snima. Intencija umetnice je da, kako
sama kaže, „sinhronizuje greške prošlog i sadašnjeg vremena“. Na kraju, pušta
snimak sa oba magnetofona, istovremeno.
Interpretatori ovoga rada dovode ga u vezu sa jednim od
mnogih traumatičnih iskustava iz porodičnog života umetnice, surovim praksama
disciplinovanja i kažnjavanja kojima je umetnicu podvrgavala njena majka, u
ovom slučaju sa nametnutim a bezuspešnim pohađanjem časova klavira („Prisiljavala
me da sviram klavir iako nisam imala nikakvog sluha za muziku“). Stoga bi se
ovaj rad mogao percipirati kao performans sećenja na ovu prisilu, kao vrsta
(samo)kažnjavanja prstiju lišenih darovitosti, kao bukvalna i bolna
interpretacija te obligacije, te prisile. Kako kaže Kristin Stajls, „estetika
bola vizualizuje somatsko sećanje na emocionalnu patnju“.
U performansu (za video) Art must be Beautiful, Artist must
be Beautiful (1975) Abramović naga četka kosu postupno ubrzavajući pokret ruke
tako da se od uobičajeno sporih i umerenih dolazi do agresivnih i povređujućih
poteza. Tokom celog izvođenja performansa umetnica izgovara rečenicu: „Art Must
be Beautiful, Artist Must Be Beautiful“. Ovaj rad manifestuje veliku transformaciju ili prevrat u sferi umetnosti
koju donosi umetnost perfomansa. Ovde je u pitanje temeljna dekonstrukcija
principa lepote čija je zagarantovana autoritarnost vekovima definisala pravila
i aktere „umetničke igre“. Još od Platonovog doba, dominantna je tendencija da
se umetnost identifikuje sa lepim: smatra se da sva umetnost mora biti lepa da
bi bila umetnost. Međutim, od epohe modernizma i posebno istorijskih avangardi
u njihovom furioznom napadu na tradiciju i istorijske vrednosti pokreće se
nezaustavljivi proces detronizacije principa lepog. To je proces njegove
eliminacije iz umetničke prakse, progonstva iz teorijskog diskursa: proces
ranjavanja lepote, odnosno, kako kaže Artur Danto (Arthur Danto), svrgavanja
lepote i zlostavljanja svrgnute. Dadaisti su, navodi Danto, smatrali da društvo
kojemu na savesti leži razorni rat ne zaslužuje lepotu jednako kao što su Bečki
akcionisti ranih 60-ih smatrali da je lepota isuviše dobra za društvo u kome su
živeli te je njihov rad bio žestoka uvreda za one koji su u umetnosti tražili
„estetsku utehu“.
Napadom na sopstveno telo, umetnica (ne-nameravano) napada
rigidne binarnosti, restriktivne norme, socijalno kodirane distinkcije koje su
to telo istorijski diskvalifikovale, blokirale, violentno „formatirale“. Sam
glagol „morati“ u iskazu „Art Must be beautiful, Artist Must be Beautiful“
demaskira neumoljivost i svirepost, prikrivenu autoritarnost principa lepog,
čini ubedljivim pritisak njegovog zahteva za savršenstvom.
Još jedan aspekat ovog performansa je krucijalno važan i za
potonje radove Marine Abramović, posebno za njeno razvijanje prakse
re-enactmenta. U Art must be Beautiful, Artist must be Beautiful Abramović je
realno četkala kosu jedan sat dok koža njene glave nije skoro prokrvarila što
je dovelo do okončanja performansa.
„Skrnavljenje“ tradicionalnih granica i visokih principa
umetnosti Abramović preduzima i u performansu Role Exchange (1975). Za ovaj
performans, Abramović stupa u low profile area: vrši zamenu ili razmenu
društvenih uloga ili profesija sa amsterdamskom prostitutkom S.J. Boraveći
četiri sata u njenom izlogu u red-light distriktu u Amsterdamu, umetnica ne
demonstrira ni poznavanje niti efikasno korišćenje posebnog jezika tela koji je
ova pozicija/profesija istorijski, iskustveno i praktično „razradila“. Naime,
kako svedoči sama umetnica, „Nisam uopšte bila talentovana... sedela sam tamo
izgledajući kao da izvodim performans, samo gledajući u jednom pravcu pa sam
rasterala sve oko sebe“. Sa druge strane, S.J. se predstavljala kao umetnica
Marina Abramović na otvaranju izložbe umetnice u De Appel galeriji. S.J. je
bila plaćena od strane galerije za ovu njoj neuobičajenu rolu i radnju
smatrajući, međutim, tu zaradu (300 dolara) ličnim gubitkom za njen
četvorosatni „galerijski rad“.
Želja umetnice ne (samo) da glumi već da, bar na kratko,
bude „dama lakoga morala“ može imati, u svom najčitljivijem registru, funkciju
pobune protiv porodičnih struktura sa „ličnim pečatom“ - pobune protiv
restriktivnih, disciplinujućih pravila ponašanja koje je umetnici nametala
majka: „bila je uvek veoma stroga, uvek je govorila o moralu, što je ispravno a
što pogrešno“. Takođe, ovo buntovništvo može biti kontekstualno određeno i
uslovljeno „puritanskim moralnim zahtevima komunističke/socijalističke države“.
Sa takvim backgroundom, „ideja da se bude prostitutka značila je najviše moguće
poniženje – prodavati svoje telo. I ja sam to smatrala izuzetno sramnom
pozicijom za ženu“.
Abramović nije flaneuse, ona koja luta ulicama u potrazi za
mušterijama, već flaneur, ispitivačica „društvenih izloga“, osvajačica i
izmenjivačica materijalnih i simboličkih prostora javnosti - i pasionirana
uzurpatorka zona razdvajanja i diobenih linija.
Kada Bodler (Charles Baudelaire) na sopstveno pitanje „Šta
je umetnost“ odgovara: „Prostitucija“ misleći da se umetnost prostituiše svojom
komodifikacijom i komercijalizacijom, njegova izjava ostaje metaforička. No,
kada umetnica sopstvenim telom ulazi u bordel i ponaša se kao prostitutka, a
kada prostitutka ulazi u galeriju i predstavlja se kao umetnica (i kada Eni
Sprinkl (Annie Sprinkle), prava prostitutka izvodi umetnički performans Post
Port Modernism 1989. i postaje umetnica), „sveta granica“ između pornografskog
i umetničkog biva suspendovana.
Još jedan od ikoničnih performansa koje možemo putem video
zapisa videti na beogradskoj izložbi je i „Lips of Thomas“.
Tomas Lips je izveden
1975. godine u galeriji Krincinger u Insbruku. Abramovićeva je performans
započela naga, sedeći za stolom sa belim čaršavom. Prvo je srebrnom kašičicom
pojela kilo meda, a zatim je iz kristalne čaše polako popila litar crnog vina.
Zatim je rukom smrskala čašu, ustala od stola, pričvrstila na zid fotografiju
Tomasa Lipsa (mladog Nemca u kojeg je tada bila zaljubljena) i iscrtala oko
njega crnom bojom obrnuti pentagram. Zatim je sebi na stomaku isekla takođe
oblik obrnutog pentagrama. Kleknuvši ispred slike Tomasa Lipsa, Abramovićeva se
zatim bičevala po leđima, rasprskavajući krv koja je curila sa stomaka i
stvarajući nove rane na leđima. Posle toga, umetnica je legla na veliki krst od
leda, dok je grejalica visila sa tavanice tačno iznad njenog stomaka, tako da
je isečeni pentagram pod toplotom nastavljao da krvari. Posle trideset minuta
smrzavanja i krvarenja, austrijska umetnica VALI EKSPORT je prišla i zabrinuto
prekinula performans, koji je ukupno trajao oko sat vremena.
Prema prvom tumačenju, zvezda koju je isekla Abramovićeva na
stomaku predstavlja simbol komunizma i navodne represije kojoj je Abramovićeva
bila izložena u socijalističkoj Jugoslaviji. U svojoj studiji o Abramovićevoj,
Meri Ričards tumači zvezdu u performansu Tomas Lips kao „dominantni simbol
komunizma” i zaključuje da je ovaj performans bio „kritika socijalističkog
ugnjetavanja” (Richards 2010: 12). Drugi primer pridavanja važnosti
„komunističkom” tumačenju simbola zvezde vidimo u jednom tekstu Jovane Stokić,
koja tvrdi:
„U svom performansu Tomas Lips iz 1975. godine, u galeriji
Krincinger u Insbruku Abramovićeva je urezala komunističku zvezdu petokraku na
svom stomaku u toku ritualističkog isecanja koje je evociralo dramaturgiju
liturgijske drame ili pasija i u kojem je ona ikonografski referisala na zaleđe
njene porodice u komunističkoj partiji — kao i Pravoslavnoj crkvi”. (Stokić
2010: 25) Promena naziva iz Tomas Lips u Tomine usne očigledno ima za svrhu da
se izbriše njegovo prvobitno značenje (ezoterični ritual umetnice zaljubljene u
Tomasa Lipsa) i da mu se — kako ćemo videti u nastavku — pripiše drugačije
značenje, u skladu sa imidžom Abramovićeve kao umetnice sa krvavog Balkana,
nastalog na ruševinama represivnog komunizma.
Sledeće izvođenje Tomasa Lipsa bilo je, kao što to znamo,
2005. godine u njujorškom Muzeju Gugenhajm, pod novim imenom — Tomasove usne.
Osim što je na stomaku isecala komunističku petokraku, u ovoj verziji
Abramovićeva je nosila partizansku kapu — opet sa crvenom komunističkom
petokrakom. Takođe, mahala je belom zastavom (kao da poziva na primirje) dok se
sa zvučnika čula pesma na ruskom jeziku u kojoj se izražava pokajanje zbog rata
i grehova, odnosno patnja neshvaćene „slovenske duše”. Novi elementi bili su
još: planinarske čizme i štap koje je koristila dok je hodala Velikim kineskim
zidom i metronom. Nova je bila i vremenska struktura performansa. Dok je
verzija iz 1975. trajala oko dva sata, performans iz 2005. godine je trajao
sedam sati, pa je Abramovićeva odlučila da prolazi kroz ceo postupak više puta
do kraja predviđenog vremena. Zanimljivo je da je likovni kritičar Artur Danto,
govoreći o dve verzije performansa, naveo detaljno sve razlike između njih,
osim položaja zvezde na stomaku Abramovićeve. Da rezimiramo: obrnuti pentagram
iz 1974. godine iznenada, počev od 1993. godine, biva rotiran i postaje
komunistička petokraka. U performansu iz 2005. godine petokraki se pridružuje
još nekoliko „komunističkih” simbola.
Rešenje je, čini se, bila balkanizacija, proces u kojem će
Abramovićeva postati balkanski umetnički brend. Ne bez razloga, početak
balkanizacije Abramovićeve poklapa se, s jedne strane — s početkom ratova u
bivšoj Jugoslaviji (tj. „balkanskim ratovima”) i s druge strane — s početkom njene
saradnje sa galeristom Šonom Kelijem, 1991. godine. Upoznavanje Abramovićeve i
Šona Kelija opisano je u njenoj biografiji, možda ne slučajno — upravo u
poglavlju nazvanom Balkanizacija.
Abramovićeva će neinformisanom Zapadu početi da prodaje
njihovu sopstvenu stereotipnu sliku komunističke Jugoslavije na Balkanu. Šon
Keli je ispravno predosetio da će imagologija Balkana postati u budućnosti
unosan „brend”. To pokazuje činjenica da je Abramovićeva prvu veliku nagradu
dobila tek kada je napravila prvi potpuno eksplicitni „balkanski” rad — naime, Balkanski barok, koji joj je 1997.
godine doneo Zlatnog lava za najboljeg umetnika na Bijenalu u Veneciji. Grčka
likovna kritičarka Louisa Avgita takođe je ukazala da se proces okretanja
Abramovićeve temama domovine poklapa sa početkom ratova u istoj:
„Nakon dugog poricanja svog balkanskog identiteta,
Abramovićeva se vraća regionu kao posrednik, u periodu kada je Balkan istaknut
u prvi plan kao novi umetnički proizvod”. (Avgita 2012: 14-15)
Biće, međutim, potrebno da prođe još jedna decenija, kako bi
tržište umetnosti ojačalo i Abramovićeva postala konkurentna na njemu kao
„balkanski” brend.
Vrhunac ovog perioda je performans-instalacija Balkanski
barok, za koji je na Bijenalu u Veneciji 1997. godine dobila Zlatnog lava za
najboljeg umetnika; upečatljiva scena ovog performansa je Abramovićeva koja
sedi na vrhu gomile kostiju i u beloj haljini četkom manično riba kosti od
ostataka mesa, aludirajući na stid zbog stradanja u njenoj ratom zahvaćenoj
domovini. Abramovićeva se 2002. godine seli iz Amsterdama u Njujork, čime
započinje nov period u svojoj karijeri.
Kulminativni čin tog perioda u karijeri umetnice je,
svakako, performans „Umetnik je prisutan“. Performans koji je trajao punih 736
časova, koje je Abramović provela zureći u 1.565 pari očiju! Nakon ovog
iskustva, umetnica je izjavila da se oseća „preobražena jer su moje oči postale
otvorena vrata koje vode pravo u dušu“. Bio je i to performans koji je
inaugurisao Marinu Abramović u umetnika-šamana-selebritija.
Sama sedelačka poza pripada jednoj od kardinalnih pozicija
vipasana meditativne tehnike a čin gledanja u oči odgovara, pak s druge strane,
drevnoj trataka meditativnoj tehnici. U ovoj tehnici, usmeravanjem,
fokusiranjem pogleda na neki spoljni objekat (moguće i na pogled drugoga),
vežba se smirivanje uma, otpuštanje misli i emocija, podizanje svesnosti,
jačanje koncentracije i intuicije, pražnjenje ega, čišćenje kuće. To je
transformišući pogled koji vodi ka čistoj svesnosti, time, duhovno iskustvo
najvišeg reda.
Ovim performansom Abramović je prešla put od umetnika šamana
do umetnika kao selebritija. Autorke koja se spušta među narod postajući
žarište centripetalne sile koja privlači u svoju orbitu mnoštvo.
Umetnicin poklon mnoštvu, koje se nalazi u neprekidnoj potrazi za pročišćenjem od terora istorije.
Literatura:
Svetlana Racanović, Marina Abramović: Od reza do šava, Geopoetika, 2019.
Nikola Pešić, Okultno u umetnosti Marine Abramović, Neopress, 2017.
Nataša Marković, Marina Abramović, Plavi jahač, 2013.
Zdravo zelim da pohvalim vidovitu ruzu koja mi je pomogla u vezi mog deteta koje je imalo urok na sebi jos od malena..niko nije godinama mogao da mi pomogne u vezi toga sa cerkom. Muz me je ostavio samu sa detetom. I onda sam preko preporuke nasla majku Ruzu koja je jedina uspela da skine urok sa mog deteta i uspela je da mi vrati mog muza samo zahvaljujuci njoj imamo sada prelep zivot. Ako imate slicnih problema javite se njoj
ОдговориИзбриши+381 61 10 14 283 VIBER